Maurice Ravels beroemde hommage aan François Couperin uit 1917 schreef hij voor piano maar orkestreerde het later. Deze stukken met hun fascinerende mengeling van oude vormen en moderne stijl doen het echter ook heel goed in een kamermuzikale setting, en zeker ook in een
combinatie van strijkkwartet en clavecimbel, waarbij een standaard-strijkersbezetting met het Couperin-instrument bij uitstek wordt gecombineerd. Bovendien gebruikte de Nederlandse componist Rudolf Escher in zijn Tombeau de Ravel een dergelijke combinatie met clavecimbel,
waaruit we een deel spelen. Uit de vier Concerts Royaux uit 1722 hebben we een voor onze combinatie bewerkte suite samengesteld waarvan de inhoud een spiegel vormt van Ravels Tombeau. Indrukwekkende Tombeaus op de dood van Lully (Rebel) en keizer Ferdinand III (Schmelzer en Froberger) ronden dit bijzondere programma af.
François Couperin
(1668-1733)
Concert Royal (bewerking)
Jean-Féry Rebel
(1666-1747)
Le Tombeau de Lully
Rudolf Escher
(1912-1980)
uit Tombeau de Ravel:
Forlane
Antonio Vivaldi
(1678-1741)
Sonata Al Santo Sepolcro,
RV 130
——
Johann Heinrich Schmelzer
(1622-1680)
Lamento sopra la morte Ferdinandi III
Johann Jacob Froberger
(1616-1667)
Tombeau de Ferdinand III,
voor clavecimbel
Maurice Ravel
(1875-1937)
Le Tombeau de Couperin (bewerking)
Cynthia Freivogel – viool
Quirine van Hoek – viool
Marjolein Dispa – altviool
Diederik van Dijk – cello
Pieter Dirksen – clavecimbel